کاهش چربی با مسدود کردن یک ژن

30 ژوئیه 2015-  محققان دانشگاه مونترال توانستند با مسدود کردن بیان یک ژن خاص در بیماران، غلظت تری گلیسیرید خون این افراد را بطور قابل توجهی کاهش دهند، این موفقیت حتی در اشکال ژنتیکی و شدید هایپرتری گلیسیریدمیا، بدون در نظر گرفتن مقدار اولیه ی تری گلیسیرید خون یا درمانهایی که بیماران معمولا دریافت می کنند،مشاهده گردید.

ژن مذکور پروتئین  apoC-III را کد می کند. دکتر دانیل گودت نویسنده ی اول این مطالعه می گوید: نتایج تحقیقات ما نشان می دهد کهprotein ​​apoC-III در مدیریت تری گلیسیرید نقش کلیدی بازی می کند. تری گلیسیریدها مانند کلسترول، چربی هستند. منشاء آنها چربی مواد غذایی یا تولید آن در بدن است. بسته به علت تجمع این نوع چربی، افزایش تری گلیسیرید در خون با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، بیماری لوزالمعده و عوارض دیگر همراه است، نتایج این تحقیق در پیشگیری از خطرات مرتبط با تجمع چربی در خون امیدوار کننده است. نتایج این تحقیق در مجله ی New England Journal of Medicineمنتشر شد.

اگر چه چند درمان موثر برای نوع نادری از تجمع ژنتیکی تری گلیسرید و انواع دیگر آن وجود دارد، اما هایپرتری گلیسریدمیا اغلب با مشکلات سلامت، مانند چاقی یا دیابت مرتبط است. در ماه دسامبر گذشته، این تیم تحقیقاتی نشان داد مسدود کردن بیان ژن کدکننده یapoC-III به کاهش تری گلیسرید خون بیماران مبتلا به شکل نادر این بیماری و نوع شدید آن کمک می کند، این نتایج به نوبه خود به کشف مکانیسم های غیر منتظره ای که در مدیریت چربی خون نقش دارند، کمک می کند.

نتایج این دو تحقیق نشان داد apoC-IIIسهم مهمی در مکانیسم های پیچیده ی بدن در مدیریت چربی خون دارد.

 دکتر گودت می گوید: رمز گشایی از این مکانیزمها، ابداع مداخلات فردی دقیق را برای پیشگیری از احتمال خطر ابتلا به بیماریهای مرتبط با هیپرتری گلیسیریدمیای شدید به علل مختلف امکان پذیر می کند. همچنین نتایج این مطالعات به تسریع تحقیقات دیگر برای  درک بهتر و کنترل خطرات مرتبط با فرم های مختلف هیپرتری گلیسریدمیای شدید کمک می کند.

منبع:

http://www.medicalnewstoday.com/releases/297528.php